انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک

کسب اطلاعات جامع درباره انواع گیربکس اتوماتیک این امکان را به شما می دهد تا کاملا اساسی با تمام تجهیزات و قطعات فنی خودروها آشنا شده و در راستای خرید خود این قطعات نیز بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. امروزه خودروها در زندگی انسان ها بسیار پررنگ شده اند و در واقع می توان گفت نقش موثری را در پیشبرد زندگی عموم مردم ایفا می کنند. در حال حاضر به دلیل مجموعه نیازمندی های مردم برندهای بسیاری در زمینه تولید خودروها فعالیت دارند که هرکدام ویژگی ها و امکانات خاصی را برای محصولات خود در نظر گرفته اند.

هرخودرو دارای مجموعه قطعات خاصی است که به واسطه این قطعات می تواند فعالیت های خود را ادامه دهد. گیربکس به عنوان یکی از قطعات کاربردی خودرو شناخته می شود که به واسطه آن نیروی تولیدی از سمت موتور به چرخ ها انتقال داده می شوند تا به این شکل خودرو بتواند به حرکت خود ادامه دهد. در واقع می توان گیربکس را به عنوان یک سیستم انتقال نیرو درنظر گرفت که عملکرد صحیح آن اهمیت بسیار بالایی دارد. شما با شناخت انواع گیربکس می توانید بهترین نوع گیربکس ها را برای خودروی خود خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهید. هرگیربکس براساس نوع ماشین دارای ساختار متفاوتی را دارا بوده و این امر را می توان در اکثر خودروها شاهد بود.

گیربکس چیست ؟

تمام خودروها برای حرکت خود نیاز به نیرو دارند و این نیرو را نیز باید از طریق موتورهای خود دریافت کنند بر این اساس می توان گفت موتور تولید کننده نیرو شناخته می شود. حال باید این نیرو را به چرخ ها انتقال داد تا این چرخ ها بتوانند به حرکت درآمده و فعالیت های اصلی خودرو را آغاز کنند. سیستمی را که وظیفه انتقال این نیرو را برعهده دارد با نام سیستم انتقال نیرو می شناسند که دارای بخش های مختلفی بوده و تمام این      بخش ها کاملا هماهنگ در کنار یک دیگر فعالیت دارند. این سیستم از سه بخش اصلی تشکیل گردیده است که این سه بخش را با نام های کلاج ، دنده و دیفرانسیل می شناسند. در میان این بخش ها جعبه دنده یا گیربکس نقش بسیار مهمی را ایفا می سازد به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی نیز دارد.

گیربکس چیست؟

گیربکس اتوماتیک چیست ؟

همان گونه که در بخش قبل نیز اشاره نمودیم هر خودرو برای انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل ها نیار به گیربکس دارد تا به این طریق بتوان میزان سرعت و قدرت را براساس شرایط جاده تنظیم نمود. چنین تغییراتی با تغییر نسبت گشتاور خروجی بروز می یابند و لازم است در این راستا فعالیت های موردنظر انجام پذیرند. گیربکس ها عمدتا به دو دسته گیربکس های دستی و گیربکس های اتوماتیک تقسیم می شوند و ساختار این دو نوع گیربکس ها کاملا متفاوت با دیگری است اما هر دو براساس یک هدف مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار گیربکس های دستی به این صورت است که راننده باید با استفاده از دسته دنده میزان گشتاوری را که به آن اشاره شد را تنظیم کند در حالی که ساختار گیربکس اتوماتیک به چه شکل نبوده و انواع گیربکس اتوماتیک این امکان را به راننده می دهند تا فقط با یکبار قرار دادن دسته دنده در حال رانندگی خودرو موردنظر شروع به حرکت کند. سیستم های اتوماتیک براساس قابلیت های بی نظیری که دارند برحسب شرایط موجود بهترین گشتاور را انتخاب نموده وخودرو را هدایت می کنند.

روی کار آمدن گیربکس های اتوماتیک

با توجه به پیشرفت های چشمگیری که گیربکس های دستی تجربه نموده بودند باز هم انسان ها نیاز به آسایش و راحتی بیشتری داشتند به همین دلیل در سال 1970 بود که یک شرکت هلندی برای تحقق چنین هدف طرحی را برای گیربکس ها ارائه نمود که می توانست تمام ایرادات مربوط به گیربکس های دنده ای را برطرف نموده و شرایط مطلوبی را برای رانندگان فراهم نماید. این گیربکس ها با قابلیت های بی نظیری که داشتند توانستند در مدت زمان کمی افراد بسیاری را به خود جذب نموده و در میان عموم مردم و کمپانی ها به محبوبیت قابل توجه ای دست یابند. عکس العمل سریع نسبت به شرایط جاده ، تغییرات بسیار نرم و پیشرفت در مکانیزم تعویض دنده از مهم ترین ویژگی های بارز این دنده ها محسوب می شد که همگی در کنار هم موجب شده بودند تا ارتعاشات و تکان های چرخ دنده ها از بین رفته و خودرو با شرایط بهتری فعالیت های خود را ادامه دهد.

اگر بخواهیم اشاره نیز به اولین کمپانی های استفاده کننده از انواع گیربکس اتوماتیک داشته باشیم می توان برند نیسان را نام برد که در دسته اولین شرکت های استفاده کننده از این تکنولوژی بی نظیر قرار گرفته است. بعد از کمپانی نیسان شرکت های دیگری همچون هوندا ، آئودی ، کاوازاکی و ... به این نوع گیربکس های روی آورند و همان گونه که امروز نیز شاهد می باشید تمام برندهای تولید کننده خودرو از گیربکس های اتوماتیک استفاده می کنند تا بتوانند به خوبی مجموعه نیازمندی های عموم مردم را بر آورده سازند.

روی کار آمدن گیربکس اتوماتیک

تفاوت های گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی مجموعه تفاوت های گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی پرداخته و به این طریق اطلاعات مفیدی را نیز در این باره به شما انتقال دهیم. از مهم ترین تفاوت این   گیربکس ها می توان به این موضوع اشاره نمود که گیربکس های دستی با درگیر و آزاد نمودن دنده های خودرو قادرند تا دورهای متفاوتی را به شفت های خودرو بدهند در حالی که این امر برای گیربکس های اتوماتیک صدق  نمی کند زیرا این جعبه دنده ها همان مجموعه دنده ها را به کار گرفته و دورهای متفاوتی را برای خودرو شما ایجاد می کنند. در واقع می توان گفت گیربکس های اتوماتیک دارای یک مجموعه دنده های سیاره ای هستند که به واسطه همین دنده ها عمل انتقال قدرت و تامین دورهای مختلف را انجام می دهند.

رانندگی با گیربکس های دستی بسیار سخت تر است اما شما کنترل بیشتری بر روی خودرو خود دارید در حالی که این شرایط برای گیربکس های اتوماتیک برعکس است به گونه ای که شما با استفاده از انواع گیربکس اتوماتیک قادر خواهید بود تا را نندگی راحت تری را تجربه کنید اما توان کنترل خودرو خود را به اندازه گیربکس های دستی نخواهید داشت.

از دیگر تفاوت های بارز این دو نوع گیربکس می توان به میزان درگیری بیشتر پا در گیربکس های دستی اشاره نمود به این صورت که در نمونه های گیربکس دستی هر دو پای شما درگیر می شوند ولی در گیربکس های اتوماتیک تنها پای راست شما درگیر می گردد. از نظر اقتصادی نیز لازم است بگوییم استفاده از خودروهایی که از گیربکس های دستی بهره مند می باشند هزینه های کمتری به همراه دارد و این امر به دلیل پایین بودن هزینه های نگهداری ، قطعات و تعمیرات گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتوماتیک است.

انواع گیربکس اتوماتیک

در حال حاضر با توجه به رشد و پیشرفتی که در صنعت خودروسازی رخ داده اند شاهد انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک می باشیم که هرکدام ویژگی های خاص خود را داشته و عمدتا در خودروهای جدید مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع گیربکس اتوماتیک می توان موارد زیر را نام برد که آشنایی با آن ها خالی از لطف نبوده و می تواند به شما در خریدی بهتر کمک های شایانی نماید.

انواع گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک سیاره ای AT

سیتم گیربکس سیاره را می توان در اکثر خودروهای جدید شاهد بود و لازم است بدانید ساختار این نوع گیربکس ها به گونه ای است که برخلاف گیربکس های دستی از کلاج برای تغییر دنده ها استفاده نمی کند بلکه سیستمی با نام کوپلینگ سیال یا مبدل گشتاور را به کار گرفته و به این صورت تمام امکانات تغییر را فراهم می سازد. این سیستم به ECU  متصل بوده و به این صورت امکان استفاده از دنده های دقیق را فراهم می نماید.

گیربکس اتوماتیک CVT

به عنوان دومین گیربکس قصد داریم تا به تشریح گیربکس اتوماتیک CVT بپردازیم که امروزه به طور     گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از انواع گیربکس اتوماتیک براساس ساختاری که دارد قادر است تا انتقال قدرت را با استفاده از تسمه های فولادی بین دو قرقره انجام داده و به این صورت فعالیت های خود را ادامه دهد. در این نوع گیربکس ها را می توان راندمان مکانیکی بالایی را شاهد بود که به موتور این امکان را می دهند تا یک راندمان بهینه را به خودرو در شرایط مختلف داده و به این صورت خودرو را هدایت نمایند.

بهترین نوع گیربکس اتوماتیک

امروزه شرکت های مختلفی در زمینه تولید انواع گیربکس اتوماتیک فعالیت دارند و هرکدام توانسته اند           نمونه های مختلفی از گیربکس های نام برده شده در بخش های قبل را تولید نموده و روانه بازار سازند. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین نوع گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت که توسط بهترین شرکت های تولید خودرو طراحی شده اند.

بهترین نوع گیربکس اتومات

گیربکس اتوماتیک S TRONIC

در میان گیربکس های اتوماتیک موجود در بازار گیربکس های سری تورینک محبوبیت بسیار بالایی داشته و تاکنون نیز توانسته اند افراد بسیاری جذب کارکرد عالی و کیفیت بی نظیر خود نمایند. اس تورنیک از تولیدات شرکت آئودی به شمار می رود که عمدتا بر روی خودروهای این شرکت تعبیه می شوند و دارای ساختاری      بی نظیری بوده و قادرند تا مجموعه نیازمندی رانندگان را به خوبی تامین سازند. از مشخصات بارز این نوع از گیربکس های اتوماتیک می توان به ترکیبی و دوکلاجه بودن سیستم آن ها اشاره نمود که قابلیت تعویض دستی دنده را نیز برای رانندگان فراهم نموده اند.

در راستای عملکرد گیربکس اس تورنیک باید بگوییم از دو کلاج برای تعویض دنده سریع بهره مند بوده و قابلیت های خاص خود را دارد. این ساختار به گونه ای است که هر زمان کلاج اول با دنده یک درگیر شود کلاج دوم برای درگیری با دنده دوم آماده می شود و به این صورت با آن ارتباط برقرار می کند. در ادامه این روند زمانی که کلاج با دنده دوم درگیر می شود دنده اول آماده برقرار ارتباط با دنده سوم خواهد شد و این امر نشان می دهد که یک کلاج مخصوص دنده های فرد و یک کلاج مخصوص دنده های زوج بر روی سیستم این نوع گیربکس ها تعبیه شده اند. این ساختار قابلیت های بی نظیری داشته و به راننده این امکان را می دهد تا در کمتر از چهار دهم ثانیه عمل تعویض دنده را انجام دهد.

تصویر دنده گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک STEP TRONIC

گیربکس اتوماتیک استپ تورینک تولید شده توسط شرکت خودروسازی ام وی ام است که به عنوان یک گیربکس 6 سرعته شناخته می شود. ساختار این نوع گیربکس به گونه ای است که به شکل الکترونیکی بوده و می توان آن را بر روی مدل های مختلفی از خودروهای این شرکت مشاهده نمود. شما با استفاده از استپ تورنیک قادر خواهید بود تا هم از تعویض دنده دستی و هم از تعویض دنده اتوماتیک بهره مند شده و به این صورت شرایط مطلوبی را برای خود رقم بزنید. برای تعویض دنده دستی تنها کافیست راننده دسته دنده را به سمت چپ ببرد در این صورت می توان از دنده دستی بهره مند شود برای تغییر به حالت اتوماتیک نیز باید اهرم را به سمت راست هدایت نماید.

گیربکس اتوماتیک PDK

پورشه به عنوان یکی دیگر از شرکت های تولید کننده گیربکس های اتوماتیک شناخته می شود که یکی از محصولات وی با نام جعبه دنده PDK تولید و روانه بازار می گردد. در ساختار این نمونه از انواع گیربکس اتوماتیک می توان هفت دنده را مشاهده نمود که دارای سرعت و شتابی بی نظیر می باشند. به طور معمول خودروهای تولیدی توسط این شرکت در دسته خودروهای لوکس قرار دارند و این نوع گیربکس ها نیز برای چنین خودروهایی کاربرد دارند.

گیربکس اتوماتیک CVT

این نوع گیربکس ها دارای دو عدد کلاج زوج و فرد هستند که که قادرند تا به سیستم انتقال نیرو توانایی های لازم را برای تعویض دنده سریع بدهند. در واقع می توان گفت عملکرد این نوع گیربکس ها به گونه ای است که می توانند تعویض دنده را در کمترین زمان ممکن انجام دهند و به این صورت میزان سرعت را در لحظه افزایش دهند. به طور معمول این نوع جعبه دنده ها در سیستم همین خودروها کاربرد دارند و اگر بخواهیم اشاره ای نیز به نمونه خودروهای استفاده کننده از این گیربکس ها اشاره کنیم می توان کیمن را نام برد که یکی از بهترین خودروهای تولیدی توسط این شرکت می باشد.